Hak Cipta Terpelihara. Sebarang item yang mahu diambil daripada blog ini wajib mendapat keizinan pemilik blog. Budi Bahasa Amalan Kita

Ahad, Jun 14, 2009

Muka Pada Minggu Ke 5

Hari ini pagi-pagi lagi saya menerima sms daripada seorang rakan memaklumkan bahawa sudah lima minggu berturut-turut wajah saya menghiasi halaman sastera Mingguan Malaysia. (Ehem-ehem... kawan janganlah iri. Tuah ayam nampak di kaki, tuah badan bernama Zanazanzaly he he he).

sms dia: Woi kau sedar tak, dah minggu ke 5 muka kau masuk
paper.
sms saya: Ya ke? Maka, masalahnya apa?
sms dia: Sejak 10 Mei lalu, setiap minggu hingga hari ni. Asyik muka sama. Nak jeluak.
sms saya: Oklah aku minta mereka tukar muka lain. Tapi versi online.

Demi menunaikan janji, saya pun memuatnaikkan halaman sastera, Mingguan Malaysia edisi khas versi maya eksklusif hanya di sini dengan harapan rakan saya itu berpuas hati.
(Sila rujuk Mingguan Malaysia, 14 Jun 2009 versi cetak untuk paparan sebenar.)

Dalam paparan versi maya juga terdapat ralat. "Mengasah" bakat bagi saya tidak tepat sebab kerja asah mengasah ialah untuk menajamkan sesuatu yang tumpul. Saya kira, amatlah tidak layak apatah lagi wajar bagi media segah Mingguan Mlaaysia menjadi medan pengasah bakat yang belum tajam dalam bidang penulisan. Ketika diwawancara melalui telefon, saya mengakui betapa akhbar berprestij itu memang ampuh untuk dijadikan medan "mempertajamkan" nilai kreativiti pengarang. Perkataan "mempertajamkan" membawa makna menambahkan lagi ketajaman kepada sesuatu yang sedia ada sifat tajamnya.

Tidak logik sama sekali, halaman sastera Mingguan Malaysia yang ditamsilkan sebagai tembok tebal/benteng kebal bagi semua penulis baharu itu disifatkan sebagai batu pengasah sahaja yang mana kerja asah-mengasah itu boleh sahaja dilakukan secara manual seperti mengilir pisau kiri kanan yang boleh dilakukan sambil pejam. Hey, MM itu adalah mata pencanai logam yang super tajam atau pun intan yang diletakkan pada muncung jangkaut yang digunakan untuk membelah tar jalan.

Barangkali gelombang talian telefon genggam di lebuh raya Salor-Pasir Mas sedikit tergugat dek Pilihanraya Kecil DUN Manek Urai maka kalimat yang saya ucap kedengaran berlainan di pendengaran penulis rencana tersebut.

Apapun, jom rakan-rakan dan handai taulan kita jumpa nanti di pentas gemilang HSKU2008.

8 ulasan:

Steve Ballmer berkata...

good blog

zanazanzaly berkata...

SB, terima kasih.

rahimin idris berkata...

mengasah bakat? ye kot? biar lagi tajam macam laser! kahkahkah

Thoyba Mursyidah berkata...

Wah hebat kak zana!

zanazanzaly berkata...

Rahimin,
wuish kalau nak setajam laser bukan asah lagi dah. tu dah kena pakai pencanai berkuasa elektrik. kik kik kik

zanazanzaly berkata...

Toyba Mursyidah,
alhamdulillah diberi nikmat daripada-Nya. Saya setia menunggu rezeki daripada-Nya untuk sdri pula demi menumpang bahagia.

fieza berkata...

baiknya akak nie.can i call u k.zana?
sy sgt suke menulis but still learning.my blog is just a beginner blog.hope i can learn from u more.=)

zanazanzaly berkata...

fieza,
ya silakan. Kecil tapak tangan, sepenuh jiwa k. zana sediakan.