Hak Cipta Terpelihara. Sebarang item yang mahu diambil daripada blog ini wajib mendapat keizinan pemilik blog. Budi Bahasa Amalan Kita

Jumaat, April 03, 2009

Dunia Hingar, Suara Himar

Entri sebelum ini membuatkan teman, rakan dan taulan bertanya "mengapa, apa yang tak kena?"

Jawab saya mudah sahaja. Sabda Nabi saw, daripada berkata perkara sia-sia, afdalnya diam. Justeru manusia dibekalkan satu mulut agar senang dijaga. Tanpa banyak berbicara, kita mampu menghindari dosa. Sementara kita punya dua telinga, ikhtiarkan sedaya upaya mendengar perkara yang baik-baik belaka.

Ketika diam, banyak bunyi dapat saya dengari. Hatta degup jantung sendiri! Aktiviti ini sangat saya gemari. Rasa dekat sangat-sangat dengan diri sendiri. Acapkali detak jantung ini saya dengari seraya ibu jari merasai denyut nadi. Allah Maha Suci, indah sekali kreasi-Mu ini.

Zohor tadi, diam mengaktifkan jiwa saya menerima vibrasi telepati hantaran seorang isteri. Saya hanya mampu bersimpati kerana suara dari dalam peti jiwa sudah saya hilangkan kuncinya. Melalui jawapan sahabat kepadanya, saya sisipkan doa agar rusuh dalam hati si isteri yang dikhianati suami (suaminya pula beralasan sedang menggelupur kerana dipaksa bernafas dalam lumpur. Lalu, dia giat menggetis pucuk baru sebagai penawar bagi memulihkan kembali sengsara jiwa yang kononnya telah diracunbiru) itu segera sirna kerana saya yakin, sinar pasti muncul di hujung zulmat lorong. Janji Allah tiada sekali-kali bohong! Kepada-Nya sahaja kita bermohon kerana hanya Dia sebaik-baik Penolong.

Diam yang saya lontar ke gaung jiwa melantunkan gegar: Dunia ini sudah terlalu hingar, jika masih ada di antara kita yang enggan memilih diam seperti saya, sebaliknya kekal mahu bersuara juga, pastikan kalian tidak bersuara himar.

Tiada ulasan: