Hak Cipta Terpelihara. Sebarang item yang mahu diambil daripada blog ini wajib mendapat keizinan pemilik blog. Budi Bahasa Amalan Kita

Khamis, April 23, 2009

Pawang Terbilang

Sehingga tengahari tadi, emel rasmi kompeni penuh berisi petua. Terima kasih tak terhingga kepada pengirimnya yang peka. Salah satu daripadanya sudah pun rafik paparkan dalam blognya.

Dalam banyak-banyak emel yang kami terima, petua yang satu ini saya fikir sangat berguna kepada ramai teman dan kenalan saya kerana saya ingat sangat-sangat pesanan Pak Nik bahawa jangan sesekali mengahwini lelaki yang sering mengadu sakit pinggang atau pun yang mengaku berpenyakit batu karang. Mengingatkan ramai yang menderita menanggungnya, empati memujuk saya berkongsi petua ini.
Tumbuk jintan hitam hingga lumat kemudian campurkan jintan hitam itu ke dalam madu lebah asli (kalau yang artifisi, pasti tak menjadi) dan gaul sampai sebati.Campurkanlah ramuan ini ke dalam air hangat dan diminum.

Saya tanya rafik, jintan hitam itu macamana? Jawabnya selamba, "entah, tak pasti pula. Lainlah jantan hitam. Merata-rawa, senang jumpa."

Dekah kami pecah. Gelak merangkak menghampiri jenaka beberapa lelaki yang rafik kenali. Di awal perkenalan, mereka sering mengadu sakit pinggang, sakit batu karang. Pendek kata serba mokniko penyakit bersarang. Sesudah lama berkenalan, rafik bangga memberitahu saya, penyakit mereka itu terus pulih setelah ditanya rafik dari masa ke semasa.

"Wah kalau begini, kau dah jadi pawang terbilang. Mati beragan semua pawang handalan." Tak payah susah-renyah nak cari ayam hitam atau solat hajat siang malam untuk sembuhkan penyakit orang. Layaaan saja, penyakit "sia".

Satu lagi jenaka, sorang kenalan mengalami lingkaran gelap bawah mata. Saya syorkan dia guna krim pencerah dari India, dia menolak sebab lebih percayakan sabun papaya. Selalu dia tanya, "dah putih ke?"

Kelakar sangat mendengar seseorang ketawa masa kata "putih, putih, putih."
Kah kah kah!

Tiada ulasan: