Hak Cipta Terpelihara. Sebarang item yang mahu diambil daripada blog ini wajib mendapat keizinan pemilik blog. Budi Bahasa Amalan Kita

Jumaat, April 24, 2009

Suri dan Insang Pari

Jumaat, cuti. teratak kasih di Padang Embun segera menukar dua wanita bekerjaya menjadi dua dara si patung cendana. Fungsi mereka 360 darjah berputar daripada mengendalikan sebuah usahaniaga kepada suri rumah sepenuh masa. Kombinasi mereka sangat padu. Jika seorang menggosok baju, yang seorang lagi menyapu. Waktu di dapur juga tertib mereka susunatur - seorang memasak makanan, lagi seorang akan menyiapkan meja, menyusun dan membasuh pinggan mangkuk sebelum dan selepas guna. Jika seorang menyiram bunga di laman hadapan, pasti rafiknya sedang membersihkan atau pun berkebun di laman belakang. Begitulah seperti adanya hingga kini tiada apa yang boleh ditakwil sebagai tidak adil.

Tadi, sewaktu melipat baju dia perasan koyakan di pinggang pada sehelai seluarnya kian panjang. Seluar merah jambu bunga keladi itu punya kembar sehelai lagi berwarna biru lazuardi yang sering dipakai rafiknya. Rafiknya beli semasa di Jakarta, mengikuti MASTERA lalu menghadiahinya. Puas rafiknya cuba menjahit koyak yang sehasta namun tak berjaya mencantumkan dua belahan pada bahagian pinggang seluar dan tetap juga ia terbuka. Dia senyum sahaja melihat rafiknya mencuka selepas beberapa kali mencuba.

"Mana boleh jelujur biasa. Ini mesti dijahit insang pari." Pipi rafiknya dicubit manja.
"Yelah budak Naim kan belajar SRT." Rajuk rafik merendah diri.

Selesai melipat baju, dia pun mula menjahit koyak pada seluar kesayangannya sambil menemani rafiknya menggosok baju seraya melayan lagu.


Tiada ulasan: