Hak Cipta Terpelihara. Sebarang item yang mahu diambil daripada blog ini wajib mendapat keizinan pemilik blog. Budi Bahasa Amalan Kita

Sabtu, Disember 05, 2009

Semalu Kau Beri Dulu


Semalu kau beri dulu
kaku terlentang di ranjang
memandang bulan terang
jatuh dalam telaga
di hadapan jendela pecah kaca.

Sejak dahulu saya suka semalu. Saya harap semua wanita suka pada semalu usai membaca kisah ini.

Pada suatu hari, Rasulullah s. a. w berjalan-jalan bersama puteri baginda, Saidatina Fatimah r. a. Setibanya mereka berdua di bawah sebatang pohon tamar, Fatimah terpijak pohon semalu, kakinya berdarah lalu mengadu kesakitan.

Fatimah mengatakan kepada bapanya apalah gunanya pohon semalu itu berada di situ dengan nada yang sedikit marah. Rasulullah saw tenang berkata kepada puteri kesayangannya itu bahawasanya pohon semalu itu amat berkait rapat dengan wanita. Fatimah terkejut. Rasulullah menyambung perinya lagi. Para wanita ambillah pengajaran daripada pohon semalu dari segenap segi yang empat ini.


Pertama, pohon semalu menguncup apabila disentuh ibarat wanita yang memiliki sifat malu yang tinggi (kena pada tempatnya).

Kedua, semalu berduri tajam bagi mempertahankan dirinya. Oleh itu, wanita perlu tahu mempertahankan diri dan maruah sebagai muslimah.


Ketiga, semalu juga mempunyai akar tunjang yang sangat kuat dan mencengkam bumi. Ini bermakna wanita solehah hendaklah mempunyai keterikatan yang sangat kuat dengan Allah Rabbul Alamin.


Dan akhir sekali, semalu akan kuncup dengan sendirinya apabila senja menjelang, lambang panggilan pulang untuk sekelian perempuan agar bissur'ah kembalilah ke rumah pabila senja tiba.

Serlah hikmah daripada makhluk kerdil ciptaan Allah. Subhanallah!

2 ulasan:

amiza khusyri berkata...

Masya-Allah kak. Boleh dicerpenkan ni. Hantar ke MM.

Boleh ya kak?

Amiza Khusyri.

zanazanzaly berkata...

amiza khusyri,
kamu juga miliki deria keenam ya? macam tau saja apa yang sedang saya tukangi. hehehe