Hak Cipta Terpelihara. Sebarang item yang mahu diambil daripada blog ini wajib mendapat keizinan pemilik blog. Budi Bahasa Amalan Kita

Sabtu, Januari 02, 2010

Iftar Penghulu Hari Pemula Masihi

Jumaat 010110, dari Meru jam 5.20 petang saya merentasi Puncak Alam. Berpapasan dengan Kuang melayah rendah di Paya Jaras, menyusuri Sungai Buluh dan mudik ke Tasik Titiwangsa untuk beriftar sempena meraikan ulang tahun keputerian rafik pada Jumaat yang berkat pemula Masihi.

Rakan seUIA, Norzainah Nordin dan teman awal remaja, Zamross Omar kebetulan berada di situ juga bagi memeriahkan majlis "rapatemu" mantan pelajar SM Sains Machang. Belasan tahun masa menjarakkan kami bersua muka melainkan di talian maya. Khatimahnya, kami tetap dipertemukan-Nya untuk berdakap-akrab (saya dan norzainah sahaja, he he he).

Usai beramah mesra dengan dua rakan lama, saya beralih ke ruang hadapan. Di situlah saya terpandang satu catatan, entah siapa punya tulisan.


"Di Restoren Nelayan, ada jiwa yang sabar menunggu tahun baru untuk memberi ucapan hari ulangtahun kelahiran, bertukar menjadi debar menerima lamaran."

Di sebalik senyum yang saya kulum, ada nuansa halus menyigung, 'Ini petikan naskhah Tuah-Gusti Putri versi wayang kulit kontemporari yang bakal dipanggungsari tak lama lagi.'

Sayup-sayup indera saya menyuap halwa daripada bumi hujung jantung...

Tiada ulasan: