Hak Cipta Terpelihara. Sebarang item yang mahu diambil daripada blog ini wajib mendapat keizinan pemilik blog. Budi Bahasa Amalan Kita

Jumaat, Mac 20, 2009

Segak Tak Sangga, Manis Tak Bergula

Teman maya saya bersenda mengusik saya dengan berkata "Muka hang dalam gambaq, lawa sungguh. Segak tak sangga, kata orang utara." Kata-kata itu juga mengingatkan saya pada gurauan seorang teman jiwa yang berkata "manisnya dia tak bergula, macam beras pulut atau ubi dilumur ragi, bak kata orang Melaka."
Kata saya: Aduhai indahnya bahasa Melayu kita. Seindah jiwa pemuda berbatik ungu mengiringi dua tokoh pejuang bahasa ibunda yang diundang penguasa untuk bersemuka.

6 ulasan:

ku_seman berkata...

Uih, sedapnya tapai puluit, tapai ubi. Dah lama saya tak dengar "tak sangga" hari ini anda bawa saya kembali ke kampung halaman. Tulislah seluloi no.

zanazanzaly berkata...

YM KS,
Esok, nyorok makan tapai puluit sebelum pakai kasuit pi naik buit no.

ku_seman berkata...

Dah pandai cakap pelet perelis. Tapi saya nak habaq, kalau naik gerek jangan dok tergei gei. nanti tertomuis. Tolong bagi kelas pelet perelis kat kawan kita tu. boleh kot no.

zanazanzaly berkata...

YM KS, kami besa naik gerek tak pernah lagi tertomuih. La ni duk naik lagi, tak cemuih kot no.

farhana berkata...

zana..

sedap sungguh tapai pulut tu. lagi sedap mengkalu cicah ngan nyoq... adoi.. terangkat..! esok pagi aku pi caghi kat kedai depan tu!

zanazanzaly berkata...

farhana,
amboi meriah no dilitin dek orang utagha entri aku ni. meriah macam hang pakai abaya benghenda.