Hak Cipta Terpelihara. Sebarang item yang mahu diambil daripada blog ini wajib mendapat keizinan pemilik blog. Budi Bahasa Amalan Kita

Ahad, Julai 19, 2009

Nyala Rasa

Pangkal pagi 18 Julai, rafik sentak lena saya lalu sasarkan agenda ke Padang Tembak. Kami menumpang kereta sepasang kawan baharu ke Lapang Sasar Diraja. Sepercik rasa menunjal dada. Tekad saya, hanya satu tembakan bakal saya lepaskan. Saya percaya sepercaya-percayanya bahawa peluru pertama saya bakal memaknakannya.


Terima kasih Farah yang merakam nostalgia dengan lensa SLR Nikonnya.

Saya tala 9mm ke dada angkasa raya. Udara saya hirup hingga penuh rongga jiwa. Mata kiri saya pejamkan ketika mata kanan taat membidik titik putih agar selari dengan dua capah kembar seiras. Tangan kiri menampu kembarnya yang perlahan-lahan memaut picu separuh, tepat saat bayangan dada seseorang melintasi piring sasaran saya tarik picu penuh dan...THAM! Piring jatuh.

Tepukan tangan dan sorakan Cikgu Zarina Zain, Kak Wan, sepasang kawan baharu dan rafik bertebaran ke seluruh padang mengkagumi kehebatan penembak pemula pemecah rekod kerana meski pun pertama kali belajar memetik picu sudah berjaya mengenai sasaran dengan tembakan permulaan.

Segera saya letak 9mm ke atas meja dan angkat kedua-dua belah tangan ke angkasa menadah muka kepada-Nya. Terima kasih Tuhan, yang menzahirkan jawapan kepada sebuah nyala rasa.


Tiada ulasan: