Hak Cipta Terpelihara. Sebarang item yang mahu diambil daripada blog ini wajib mendapat keizinan pemilik blog. Budi Bahasa Amalan Kita

Khamis, Januari 29, 2009

Gong Xi Fa Chai dan Makan Gulai

Rabu berlalu bersama hilal Safar mempersilakan Muharram beradu. Saya meladeni rutin pejabat seperti selalu berselang-seli bari sahabat perihal watak-watak kelabu dalam fragmen novel kehidupannya satu per satu. Kami ketawa dalam istighfar setiap kali lucu menjentik kalbu.

Meneliti 'setting' kad undangan yang menimbun di atas meja, ada rasa yang mengusik minda. Segera saya ajak rakan sekerja bersiap cepat untuk memenuhi undangan walimah pelanggan. Itu juga rutin yang tidak boleh ditidakkan sebagai timbal balas penghargaan pelanggan yang menyokong dan menghargai kerja-kerja seni kami di noble art.

Beberapa tahun kebelakangan, Safar adalah bulan paling ditakuti orang untuk dibuat sebarang majlis keraian terutama ke jinjang pelamin. Bimbang sial dan celaka mendatang. Tapi sekarang semua itu sudah tidak menjadi halangan. Pasangan bercinta pun berlumba-lumba menempah kad undangan perkahwinan. Sebagai usahawan, saya sangat gembira kerana minda masyarakat sudah terbuka. Bukan hanya kerana mendapat laba, tapi yang utama, khurafat sudah dapat dihapuskan daripada pemikiran umat. Aneh bukan, mengapa mesti dikaitkan bulan dengan aral yang melintang? Bukankah qada' qadar itu urusan Tuhan?

Nah, bukankan senang apabila semua orang sudah celik minda? Sebagai usahawan yang menyediakan perkhidmatan mencetak dan merekabentuk kad undangan tentunya saya gembira kerana beroleh pendapatan berlipat ganda. Dan kepada pasangan bercinta pula, mereka melompat ria kerana dapat berkahwin tanpa ada halangan bulan berapa patut dilangsungkan. Ya lah, siapa yang tidak mahu kahwin cepat oii. Pernah ada pasangan yang tarik muka apabila terpaksa menunda atau mengubah tarikh majlis setelah ditegah ibu bapa mereka agar jangan mengikat pertunangan atau mendirikan masjid pada bukan sekian-sekian, takut jodoh tak panjang.

Cuma kepada yang lambat jodoh, usah gundah, kerja Tuhan maha seni dan rinci. Justeru, pasti akan kalian temui cinta sejati. Nantikan ia dengan sabar dan doa setulus hati.


Tanpa sengaja, saya tiba-tiba sahaja mencatatkan entri sebegini. Barangkali cuti Tahun Baharu Cina sinonim dengan acara kenduri. Apakah ini satu ketentuan atau kebetulan?

2 ulasan:

nil berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
zanazanzaly berkata...

Sdr Zaidi yang cepat belajar,
tiadalah tidak benar kata sdr melainkan benar belaka. Terima kasih atas doa ikhlas sdr. Doakan sentiasa NOBLE ART terus lestari melangkaui dekad seterusnya dengan penuh dedikasi dan komited memenuhi permintaan pelanggan budiman agar makin dilihat kian terpikat!