Hak Cipta Terpelihara. Sebarang item yang mahu diambil daripada blog ini wajib mendapat keizinan pemilik blog. Budi Bahasa Amalan Kita

Rabu, April 22, 2009

Mengisi Laci Nubari

Semalam, jam tujuh sebelas, sepupu saya, Iwan dan Pija bergegas menghantar saya, rafik dan adinda ke Terminal LCC. Sekilas, saya kerling ke atas. Hening langit tak mampu menipu sukma saya yang berupaya mendengar ritma hiba detak jantung makcik dan saya yang senada ketika dada saya erat berdakapan dengan dadanya. Bening dingin gerimis di tubir mata wanita kesayangan saya ini, saya simpan dalam laci nubari saya bersama hiba sehari sebelumnya yang sudah pun saya himpun ketika menziarahi nenda di Jalan Kem, Pelabuhan Kelang selepas berziarah ke kediaman makcik saya yang bongsu dan sepupu serta anak menantu yang bermastautin di Bandar Sultan Sulaiman.

Usai Isyak ditunai, kami berkonvoi dua buah kereta ke rumah ayah bonda Iwan untuk menikmati laman rumahnya yang indah di Batu Belah. Ramah tawa ayah dan bondanya juga sinar mata adindanya, Nurul Hawa yang berkomunikasi dengan saya tanpa suara menghiasi laci nubari saya dengan labuci warna pelangi meskipun masa terlalu mencemburui kerana destinasi kami seterusnya ialah ke Taman Cempaka Sari.

Intisari dan sari pati yang dikongsi Cik Ana dan Cik Sidek (pemastautin rumah setinggan kini memiliki mahligai tiga tingkat) tentang siku liku kegigihan dan ketabahan mengharungi cabaran kehidupan sungguh menginsafkan saya betapa kita ini mukallaf mempunyai kebertanggungjawaban yang bakal sentiasa diuji. Laci nubari saya berisi lagi.

Juga semalam, sebelum jam sembilan lima belas, sempat saya galas kenangan halwa dalam senggang masa setengah jam bersama dua teman yang satu jam tiba lebih awal tiba secara berasingan demi menunggu kelibat tiga dara untuk bersua muka. Gurauan Azmi, "KL dengan jam samalah seperti Zais dengan Zana" benar-benar menggeletek hati. Kedatangan teman dari kota batu yang lagi seorang itu sempurna memberi nilai tambah khatimah kembara tijarah dan ziarah usrah kami. Berbanyak terima kasih untuk buah tangan yang diberi. Sanjung puji saya pada kesungguhan kalian (bak kata mereka berdua, pantang nampak kelibat tiga dara, terus sahaja mereka terpa. Ha ha ha) dan dengan setulus apresiasi dalam laci nubari ini, ia abadi.

Ya Rabbi, hanya pada-Mu dipanjatkan kesyukuran ini kerana kembara niaga dan ziarah mesra kami selama tujuh hari (15-21 April) ke Darul Ehsan, Darul Khusus dan Bandaraya Bersejarah beroleh berkat sehinggakan penerbangan warga Noble Art selamat mendarat dalam masa 10 minit lebih singkat, jam 10.00 tepat. Alhamdulillahi Rabbil 'Alamin, segalanya tamat dengan selamat.

Saya pun mengunci laci nubari yang padat berisi dengan entri ini.

Tiada ulasan: